Battlefield: Bad Company[edit | edit source]
“Iconic America rifle, famous for its service in the Vietnam War. Designed in the late 1940s, it borrows heavily from German WW2 machinegun designs.”
— In game description.
The M60 is a machine gun featured in Battlefield: Bad Company as one of the “Find all Five!” weapons for the Support kit. While players originally needed to subscribe to the Battlefield Newsletter to obtain it, DICE later released a free code for the weapon, .
The M60 has 150 rounds in a full belt with 300 rounds in reserve. It has a slower rate of fire than other LMGs, which will give it a disadvantage at closer ranges, but this is made up for by its high accuracy and damage.
Galleryedit | edit source
The M60 in Battlefield: Bad Company on the multiplayer map End of the Line
The M60’s iron sights
Add a photo to this gallery
Конструктивные особенности
Пулемет М60 конструктивно основан на автоматике с газовым приводом. Запирание ствола происходит под воздействием поворота затвора. Модель оснащена быстросменным стволом, что вызвано склонностью к его перегреву в ходе продолжительного огня. Питание патронами – ленточное. Что касается прицельного приспособления, последнее практически не отличается от образца, устанавливаемого на автоматическую винтовку М16.
Пулемет может устанавливаться на треноге либо на сошке. Максимальная дальность ведения огня составляет порядка 1800 м. На этом расстоянии сохраняется убойное действие оружия. Для гашения ударных нагрузок приклад комплектуется резиновой оболочкой.
Armaments
Main armament
Main article: M162 (152 mm)
152 mm M162 | Turret rotation speed (°/s) | Reloading rate (seconds) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mode | Capacity | Vertical | Horizontal | Stabilizer | Stock | Upgraded | Full | Expert | Aced | Stock | Full | Expert | Aced |
Arcade | 46 | -10°/+20° | ±180° | Two-plane | 38.1 | 52.7 | 64.0 | 70.8 | 75.3 | 15.60 | 13.80 | 12.72 | 12.00 |
Realistic | 23.8 | 28.0 | 34.0 | 37.6 | 40.0 |
Ammunition
Penetration statistics | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ammunition | Type ofwarhead | Penetration @ 0° Angle of Attack (mm) | |||||
10 m | 100 m | 500 m | 1,000 m | 1,500 m | 2,000 m | ||
M409A1 | HEAT | 380 | 380 | 380 | 380 | 380 | 380 |
M657A2 | HE | 38 | 38 | 38 | 38 | 38 | 38 |
MGM-51B Shillelagh | ATGM | 431 | 431 | 431 | 431 | 431 | 431 |
Shell details | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ammunition | Type ofwarhead | Velocity(m/s) | ProjectileMass (kg) | Fuse delay(m) | Fuse sensitivity(mm) | Explosive Mass(TNT equivalent) (g) | Ricochet | ||
0% | 50% | 100% | |||||||
M409A1 | HEAT | 682 | 18.9 | 0.1 | 3,730 | 62° | 69° | 73° | |
M657A2 | HE | 682 | 22 | 0.1 | 0.1 | 4,300 | 79° | 80° | 81° |
MGM-51B Shillelagh | ATGM | 323 | 27.8 | 0.1 | 3,600 | 80° | 82° | 90° |
Ammo racks
Ammo racks of the M60A2
Fullammo | 1strack empty | 2ndrack empty | 3rdrack empty | 4thrack empty | 5thrack empty | 6thrack empty | Visualdiscrepancy |
---|---|---|---|---|---|---|---|
46 | 46 (+0) | 39 (+7) | 33 (+13) | 25 (+21) | 12 (+32) | 1 (+45) | No |
Vertical rounds: 33 (+13) Empty turret: 25 (+21)
Machine guns
Main articles: M85 (12.7 mm), M73 (7.62 mm)
The M60A2 is equipped with a coaxial 7.62 mm LMG and a 12.7 mm HMG on top of the turret. Like on most American vehicles, this allows you to engage lightly armoured vehicles and slow aeroplanes at small to medium ranges.
12.7 mm M85 | ||||
---|---|---|---|---|
Mount | Capacity (Belt) | Fire rate | Vertical | Horizontal |
Pintle | 1,080 (200) | 626 | -15°/+60° | ±180° |
7.62 mm M73 | ||||
---|---|---|---|---|
Mount | Capacity (Belt) | Fire rate | Vertical | Horizontal |
Coaxial | 5,500 (250) | 500 | N/A | N/A |
General info
Survivability and armour
Armour type:
- Cast homogeneous armour
- Rolled homogeneous armour (Rear roof, Rear)
Armour | Front (Slope Angle) | Sides | Rear | Roof |
---|---|---|---|---|
Hull | 93 mm (65°) Front Glacis 143 mm (55°) Lower Glacis | 74 mm | 41 mm | 20 mm |
Turret | 127 mm Turret front 152 mm Gun Mantlet | 100 mm – 50.8 mm | 50.8 mm | 24 mm |
Armour | Front | Sides | Roof | |
Cupola | 35 mm | 25.4 mm | 25.4 mm |
Notes:
Suspension wheels are 20 mm thick and tracks are 30 mm thick.
Mobility
Game Mode | Max Speed (km/h) | Weight (tons) | Engine power (horsepower) | Power-to-weight ratio (hp/ton) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Forward | Reverse | Stock | Upgraded | Stock | Upgraded | ||
Arcade | 53 | 13 | 46.2 | 1,162 | 1431 | 25.15 | 30.97 |
Realistic | 48 | 12 | 663 | 750 | 14.35 | 16.23 |
Variants
American Variants
- XM60
- M60
- M60E1
- M60A1
- M60A1 (AOS)
- M60A1 RISE
- M60A1 RISE+
- M60A1 RISE Passive
- XM66
- M60A1E1
- M60A1E2
- M60A1E3
- M60A1E4
- M60A2
- M60A3
- QM60
Specialized
- M60 AVLB
- M60A1 AVLB
- M60 AVLM
- M60A1 AVLM
- XM1060 ROBAT
- M60 Panther MDCV
- M88 Recovery Vehicle
- M88A1
- M88A2 Hercules
- M728 CEV
- M9 Bulldozer Kit
Export
-
E60 Series: M60s that were to be exported to foreign nations were designated as E60s by the US Foreign Military Sales (FMS). They were modified to requests by nations that were approved to receive them. These were mostly minor modifications, such as the removal of the M19 commander’s cupola, changing of machine gun models, changing of electronic systems, changing of radios or fire-control systems, different engines, or additional armour plates.
- E60: Modified M60.
- E60A: Modified M60A1.
- E60B: Modified M60A3.
Note: The M60A2 Starship was never approved for export to foreign nations.
International
Egyptian Variants
Ramses II
Iranian Variants
- Zulfiqar 1
- Zulfiqar 2
- Zulfiqar 3
- Samsam
Israeli Variants
- Magach 6
- Magach 7
- Pereh/Onager
- M60 Tagash AVLB
Jordanian Variants
M60 Phoenix
Taiwanese Variants
- M60A3 Chariot
- M48H/CM-11 Brave Tiger
Turkish Variants
- M60T Sabra Mk I
- M60T Sabra Mk II
- M60T Sabra MK III
Spanish Variants
- M60 VLPD 26/70E
- M60CZ-10/25E Alacran
Battlefield 4[edit | edit source]
M60E4edit | edit source
““The Pig,” as it was commonly referred to when it was introduced in Vietnam, has served with every branch of the US Military and continues to serve with Special Forces groups. Although the M60 has been mostly replaced by the M240, the upgraded M60E4 features modern accessory rails, a shortened barrel, and improved reliability, and reduced weight. The M60E4 features a bipod standard for supported shooting.”
— In-game description
The M60E4 is a weapon featured in the Battlefield 4: Second Assault expansion for the Support kit. It is unlocked upon completion of the assignment.
Amongst the LMGs, the M60E4 is tied for highest maximum and minimum damage with the PKP Pecheneg, although it suffers from a high amount of per-shot recoil, which along with its long reload time – one of the longest of all small arms in game. A muzzle brake or a compensator can help with the former. Despite its damage characteristics however, its moderate rate of fire frequently allows it to be outdamaged in close quarters, while at longer ranges use of a Bipod is required, as accuracy at distance is hampered by heavy recoil. The iron sights are far more obtrusive then previous games, encouraging the use of optics. A Suppressor can assist in close quarters engagements, as the low damage drop off of the weapon is not impacted as much by its use.
The M60E4 on the load menu
M60E4 in first-person
Iron sights
Reloading
Cocking
Add a photo to this gallery
M60-ULTedit | edit source
The M60-ULT (M60 Ultimate) is a special Battle Pickup version of the M60E4 that appears on Operation Outbreak in a crashed UH-1Y Venom near the Ghost Town in Conquest and Obliteration. This version of M60 has a 150-round magazine with no ammo in reserve, fires explosive rounds, and can only be fired from the hip. Aesthetically, the M60-ULT has two small shields mounted on either side of the foreguard and the Bad Company “Smiley” grenade is on both shields and the ammo pouch.
While the M60-ULT is unable to use its sights, it has very tight hipfire, much more so than the normal M60E4. With its high damage and good accuracy, the weapon can perform well in close and medium ranges. Its explosive rounds also allow it to work well against groups of enemies and makes it very effective at suppressing enemies. It posses a large magazine size of 150 rounds, but the player receives no extra magazines unless the AMMO specializaton is active. Like all Battle Pickups, the M60-ULT cannot be resupplied. The weapon is also capable of damaging any vehicle that the 50. Cal is able to, allowing it attack jeeps and Transport Helicopters. The M60-ULT primarily struggles at long ranges, as its inability to aim and damage drop off makes it difficult to use effectively in these engagements.
История создания
В годы Второй мировой войны американская пехота так и не получила на вооружение удачной модели пулемёта; имевшиеся на вооружении пулемёты, в частности — Браунинга образцов , и годов и Джонсона образца 1941 года, представляли собой либо сильно устаревшие, либо просто неудачные образцы. Тем большим был интерес, с которым американская армия смотрела на новейшие немецкие разработки в этой области (впрочем, как и армии других стран, столкнувшихся с военной машиной Третьего Рейха).
«Винтовка парашютиста» FG-42.
Пулемёт MG 42.
В довоенные годы в Германии была создана концепция «единого» пулемёта, пригодного как на роль ручного, так и для стрельбы с самых различных станковых установок.
В годы войны в соответствии с ней был создан пулемёт MG 42, в своё время бывший своего рода эталоном для этого вида оружия.
Кроме того, на вооружение воздушно-десантных войск была принята «винтовка десантника» FG-42 (несмотря на сходство индексов с MG 42, это было совершенно иное по конструкции оружие), которая по сути представляла собой стреляющий с сошек лёгкий ручной пулемёт, который можно было использовать также в качестве самозарядной винтовки
Оба образца вызвали пристальное внимание американских военных.. Ещё до окончания боевых действий занимавшаяся до войны выпуском автомобильных запчастей для General Motors фирма Saginaw Steering Gear предприняла попытку конверсии MG 42 под американский стандартный винтовочно-пулемётный патрон 7,62×63 мм, но они окончились неудачей из-за значительной разницы в размерах боеприпасов (американский патрон был намного крупнее, чем немецкий 7,92-мм).
Ещё до окончания боевых действий занимавшаяся до войны выпуском автомобильных запчастей для General Motors фирма Saginaw Steering Gear предприняла попытку конверсии MG 42 под американский стандартный винтовочно-пулемётный патрон 7,62×63 мм, но они окончились неудачей из-за значительной разницы в размерах боеприпасов (американский патрон был намного крупнее, чем немецкий 7,92-мм).
После войны американцы, тщательно изучив немецкий опыт, приступили к созданию собственного «единого» пулемёта, при этом в качестве отправной точки были взяты именно упомянутые выше MG 42 и FG-42.
Первым опытным образцом был появившийся в 1946 году T44 под тот же 7,62×63 мм, от FG-42 он унаследовал всю работу автоматики, в частности — газовый двигатель с нижним расположением поршня и поворотный затвор, механизм же подачи ленты был скопирован с MG 42, с той лишь разницей что вместо горизонтального её движение стало вертикальным, снизу-вверх, а сам лентопротяжный механизм располагался на левой стороне затворной коробки — это было прямым наследием FG-42, у которой магазин располагался слева (по имеющейся информации, существовал также и ещё немецкий прототип FG-42 с аналогичным ленточным питанием).
В связи с грядущим принятием на вооружение нового «уменьшенного» патрона 7,62×51 мм НАТО (Т65) в 1948 году работы по Т44 были прекращены, хотя и дальнейшие разработки некоторое время всё ещё велись под старый боеприпас. Новый прототип, Т52, находился в разработке с 1947 по 1952 год. От вертикального движения ленты в нём уже отказались, приведя компоновку лентопротяжного механизма в полное соответствие с MG 42.
После 1952 года работы были продолжены над одним из его вариантов — T52E3, но под другим обозначением — T161. Указанные модели внешне ничем не отличались друг от друга, разница заключалась в технологии производства, — T52 и его модификации выпускались на заводе «Бридж» в Филадельфии, T161 на заводе «Инлэнд» в Дейтоне, — смена индекса преследовала целью выявить причину неудовлетворительных эксплуатационных отзывов, крылась ли она в исходно неудачной конструкции пулемёта или же была обусловлена различием набора технологических операций завода-изготовителя. Третья опытная модификация этого оружия, T161E1, была принята на вооружение под официальным обозначением machine gun, 7.62mm, M60 в 1957 году.
The M60A1 (1962)
This was the first major version and mass-production model, characterized by a new “needle nose” turret. The latter was not adopted immediately, and a significant number still fielded the M48A3 turret. It was in service since the spring of 1962. As it was at least two tons heavier, this forced the adoption of a shock absorber on the second roadwheel pair and was also accompanied by a slight relocation of the first return roller.
The Continental engine was now the AVDS-1790-2C, served by the Allison CD-850-6A powershift cross-drive transmission. Other minor internal modifications were made to the hull. Early M60A1s had no gun stabilization system. An AOS or add-on-stabilizer was retrofitted in the early 1970s, enhancing first hit killing rate by keeping the gun close to the aim while on the move.
M60A1 in a German village, Operation REFORGER, 1982
Protection was improved (thanks to reports from the 1973 war) with the adoption of add-on chin armor for the turret. In the engine, a new hydraulic fluid prevented the danger of internal fire by lowering the point of ignition. In 1974 and 1975, these tanks were upgraded with RISE (Reliability Improvement of Selected Equipment), consisting in a new engine configuration, and in 1977, the RISE/passive appeared. It consisted in the adoption of passive IR sights for the driver, gunner and commander. The need for a massive IR illuminator above the gun was therefore eliminated. In 1978-79, a battery of two smoke dischargers banks was fitted on either side of the turret. The M60A1 was also retrofitted with the M60A3 T142 tracks with replaceable trackpads. But by the 1980s, after these upgrades, the M60A1 was only distinguished from the M60A3 by its lack of crosswind sensor, armored flap of the TTS and thermal shroud for the main gun. These tanks formed the backbone of the US armored forces until the M1 Abrams became operational. At 58 tons, the late A1 was much heavier than the M60 (50.7 tons), or the early A1 (52-54 tons), thus reducing its mobility.M60A2 “Starship” at the American Armor Foundation
The M60A3 (1980)
Work on a vastly enhanced version began in 1978, at the same time the M1 Abrams program began. This was chiefly to keep the M60 in operation alongside the much costlier new main battle tank, and to be able to face off the T-64 and T-72. Although the hull and turret remained unchanged for the most, it was easily distinguished by the fitting of two banks of smoke dischargers, an AN/VVG-2 flash-lamp pumped ruby-laser based rangefinder, an M21 ballistic computer and a turret stabilization system. At mid-production, it was also decided to delete the cupola.
This was done for three reasons. Israeli studies on their own M60A1/A3s in combat (IDF tactical doctrine imposed that the commander fight unbuttoned, exposed) showed that a non-penetrating hit on the turret roof, burying itself at the base of the cupola (acting as a shot trap) could dislodge it, instantly killing the commander. In addition, the locking mechanism of the hatch was dangerous to use under fire. The performances of the remote-controlled M85 heavy AA MG as originally intended were even worse than those of the pintle-mount cal.50 (12.7 mm), due to limited elevation. Therefore, late versions are recognized by their low-profile, simpler “Urdan cupola”, and the overall silhouette of the tank was greatly diminished in the process.
M60A3
The service duration of the M60A3 was impressive, spanning two and a half more decades, from 1980 to 2005. This was due to a number of factors, that made it compare well with the much more advanced M1, especially from a cost and maintenance point of view. The infantry telephone on the back plate was still on the M60 but was eliminated on the M1 and later retrofitted with TUSK. Although having lower performance, the M60 engine was much cheaper to maintain, more fuel-efficient and had also a lower temperature. It was, therefore, less dangerous for infantry marching behind.
The floor escape hatch, absent on the M1, was also an added safety feature for the crew, if the tank was turned over or under enemy fire. Indirect fire was also easier on the M60 and allowed a more variety of operations in coordination with infantry. So, in tactical doctrine, the M1/M60 rôles were refined and well distributed. The M1 Abrams was to spearhead the armored assault and deal with enemy tanks, while the M60 was to follow with infantry to clear and sanitize the area, especially in an urban environment. However, both tanks were equally sensitive to IEDs.
105mm Gun Tank M60 links & resources
The 105mm Gun Tank M60 on WikipediaOn Military-factory
105mm Gun Tank M60 equipped with a mine plough on training at the Quantico USMC base.
Особенности и преимущества двигателя M60
- 8-цилиндровый V-образный двигатель;
- Цилиндры расположены под углом 90° друг к другу, две головки блока цилиндров, по четыре клапана на каждый цилиндр;
- Два варианта: с рабочим объемом 3,0 литра (M60 Б30) и 4,0 литра (M60 Б40), со схожим дизайном;
- Конструкция из легкого металла: для снижения веса, в двигателе использовался алюминий блок цилиндров и головки блока цилиндров, а так же пластиковый впускной коллектор;
- По два верхне-расположенных распределительных вала в каждой головке блока цилиндров, привод распределительных валов впускных клапанов осуществляется от коленчатого вала через двухрядную цепь;
- Привод клапанов осуществляется с помощью тарельчатых толкателей с гидрокомпенсаторами зазора;
- Привод водяного насоса/вентилятора, генератора и гидравлического насоса или компрессора кондиционера (в зависимости от варианта автомобиля и его комплектации) осуществляется с помощью двух многоручьевых клиновых ремней;
- Цифровая электронная система управления двигателем (ОМЕ) М3.3
- Высокое место, занимаемое среди своих аналогов в высшем классе;
- Выдающиеся тягово-динамические характеристики (мощность/крутящий момент);
- Низкие показатели расхода топлива;
- Высокое качество и надежность;
- Отличные акустические характеристики и высокий комфорт;
- Простота в обслуживании и длительные интервалы между процедурами замены масла;
- Малая масса двигателя;
- Покрытие двигателя для гильз цилиндров используется Nikasil;
В V-образном двигателе, цилиндры двух рядов которого расположены под углом 90 градусов друг к другу, наилучшим образом сочетают в себе мощность и комфорт. У восьми цилиндрового двигателя благодаря интервалу между вспышками, составляющему 90° (720° коленчатый вал : 8 = 90°), достигается максимальная плавность работы.
Двигатель M60 устанавливался на BMW 5 (E34), (E32, E38) и 8 серии (E31).
Варианты
Для стрельбы применяются стандартные 7,62×51 мм патроны НАТО с обыкновенной, бронебойной, бронебойно-зажигательной и трассирующей пулями.
Варианты единого пулемёта M60:
- M60 — базовый вариант, внешне выделяющийся сошками, крепящимися к стволу, поступивший в 1957 году на вооружение Флота и Армии США;
- M60E1 — модификация пулемёта M60 с отдельными от ствола сошками и газовой камерой, а также рядом иных модификаций, сошки закреплены на газовой камере;
- M60E2 — вариант для установки на военную технику, приклад заменён на рукоятки, а спусковой крючок на гашетку;
M60D установленный на вертолёте Sikorsky S-61 Sea King
- M60E3 — облегчённая модификация пулемёта M60E1 с передней рукояткой, пластиковым цевьём и рядом других улучшений;
- M60E4 (Mk.43 mod.0/1) — модификация пулемёта M60E3 с возможностью крепления оптических или ночных прицелов и рядом других улучшений;
- M60E6 — вариант M60E4 представленный на замену M/62 для Датской армии. Вес уменьшен до 9,27 кг (на 3 кг легче М/62). Скорострельность 550 выстр./мин., что более чем вдвое меньше у М/62 (1200 выстр./мин). Также внесено множество внутренних улучшений.
- M60B — вариант для установки на вертолёты с пистолетной рукояткой, использовался в 1960-x — 1970-x годах, был заменён на M60D;
- M60C — вариант для установки на вертолёты с электроспуском, позволяющим пилотам производить стрельбу удалённо из кабины вертолёта;
- M60D — вариант для установки на наземную, водную и воздушную технику с рукоятками вместо приклада и гашеткой вместо спускового крючка.
- M60 Adapted — вариант адаптированный под патрон повышенной мощности XM256E1 с увеличенным убойным действием пули был разработан инженерами Фрэнкфордского арсенала специально для Вьетнамского театра военных действий, в 1975 году прошёл испытания в Форт-Беннинге, но не был запущен в серийное производство ввиду окончания войны.
Development history
The M60 mostly owes its existence to a singular event, the capture of Soviet T-54A, driven onto the British Embassy gardens at Budapest during the 1956 Hungarian revolution. It was recovered and sent to NATO’s top brass and experts. Live ammunition firing tests showed not only that this tank could withstand the British 20 pounder of the Centurion or the American 90 mm (3.54 in) of the M47 and the new M48. Therefore, the Royal Ordnance L7 was quickly designed and became NATO’s standard tank gun for years.
The British decided that all future modernization and new tanks will be based on it, leading to discussions between Germany, Italy and France for a future “Europanzer”, which would also use the gun. In the USA it was decided to adopt the gun for mass production under license. A new platform was quickly designed around the new M68 tank gun, largely based on the M48A3. It was to be named M68 (like the cannon) in 1959 when the first prototype was tried, but the Ordnance Bureau renamed it the M60, according to the year of acceptance. In 1963, the initial model was replaced by the M60A1, which would be the production standard until 1980.
The 105mm Gun Tank M60 in action
Due to an impressive service length span, the M60 and variants participated in some major conflicts and many operations. The most important such battle theatre also saw the most number of M60 of many nations engaged, within the coalition forces in 1991 (Operation Desert Storm).
In US service, the M60 never saw service in Viet-nâm, contrary to the M48. For the US Army, the only operations were at Grenada (1982), Beirut (1983), and the Gulf War (1991). In the mid-1980s, close air support trials took place along with ground-combat equipped F-16s and pioneered tactical doctrines and technologies later used with M1 Abrams-equipped units. These occurred notably at the Red Flag exercise at Nellis AFB Nevada. After the end of the Cold War, most of the M60s (which were USMC M60A3s) were placed in reserve and only specialized variants were kept in service, like the M728 Combat Engineer vehicle and the bridgelayer version AVLB.
Yom Kippur War (1973)
The M60 was first blooded during this war opposing Israel to Egypt, Syria and Jordan. About 150 M60A1 (E60A) were opposed, with success, to the Egyptian-operated T-54/55 and T-62. But, at the same time, in the Bar-Lev line, they were destroyed in rows by Egyptian-manned portable AT-3 Sagger shaped-charge missiles, following the Egyptian crossing of the Suez Canal. Due to their effective gun, mobility and excellent safety records, IDF M60s had been highly regarded and were upgraded significantly, leading to the Magach 6/7 types and the Sabra for the export market. During this conflict, Jordan also possessed M60A1, but none was deployed.
Iran–Iraq War (1982-89)
The Iranian M60s were seriously tested against Iraqi T-55, T-62 and T-72s, and performed well alongside some M48s. Before the revolution, Iran had some 350 M60A1s, but this number dwindled rapidly due to the lack of maintenance and spare parts, to the actual figure of 150 tanks in 2011. At least one M60 was captured by Iraqi troops, evaluated, and was found in Baghdad in 2003.
Lebanon War (1982)
The Israeli Magach 6 formed the core of the armored forces involved in Operation Peace in Galilee, dealing with Syrian T-54/55 and T-72s or even ex-PLO T-34/85s. The only loses occurred when encountering Syrian infantry hunter-killer teams using ATGMs, RPG-7s and SA-7 Grail MANPADs. HOT missiles fired from Syrian Gazelle helicopters were also deadly. A single M60 was damaged, evacuated by its crew and shipped back to Syria to be studied by Soviet technicians, which gave them clues about the latest NATO ammunition on board. It is now still on display in Damascus.
First Gulf war (1991)
During Operation Desert Storm in February 1991, USMC’s M60A1 ERA rolled into Kuwait City after a fierce battle at the Kuwait Airport. Some 200 participated in the largest tank battle for an USMC unit since World War Two, dealing with Iraqi T-54/55, Type 69, and T-72 tanks, north from Khafji. This unit claimed nine dozen Iraqi tanks destroyed for a single M60A3 lost.
At the same time, USAF 401st TFW (P) unit used M60s based in Doha AFB, Qatar, modified to deal with unexploded ordnance from tarmac runway and taxiway surfaces. Saudi, Egyptian and Omani forces also deployed their own M60s in this operation.
Operations in Afghanistan (2002-2012)
Only specialized variants were deployed, having a great deal of activity altogether in several sub-operations at tactical organic unit level, notably to create provisional bases and depots.
ТТХ M60 в World of Tanks
Начнем наш обзор с показателя прочности американского броневика. С результатом в 2000 единиц он обходит и Т-22 Ср. – 1900 ед., и 121-В – 1950 единиц. Как можно увидеть, показатель не далеко ушел вперед, что соответствует показателю чуть-чуть выше стандартного для этого типа.
Бронирование корпуса составляет 93/73/25 мм, башни – 177/76/50 мм. Бронирование неплохое, однако пробиваемое техникой десятого уровня. Боковую проекцию лучше совсем не показывать противнику, а командирская башенка напрочь убивает тот большой показатель брони башни, ведь будет пробиваться без проблем любой техникой.
Обзор в 420 метров – очень хороший показатель. Из одноклассников с ним может сравниться только 121-В, имеющий аналогичный результат.
Максимальная скорость – 60 км/ч. Не самый лучший показатель в принципе, однако наивысшее значение среди одноклассников. Высокая маневренность так же уходит в копилку преимуществ данной техники. Поворот корпуса со скоростью 52 градуса в секунду и башни – 42 град/с.
Вес спецтехники — 46,27/49,50 тонн и мощность двигателя в 950 лошадиных сил составляют удельную мощность — 20,53 л.с. на тонну веса. Таким образом, из всех одноклассников только Т-22 Ср. обошел наш танк с разницей в 0,3 л.с./т.