СОДЕРЖАНИЕ
0
03 января 2021

12.7 mm (0.50 in) FN Herstal HMP for M3P machine gun under each wing

FN has developed a broad spectrum of machine gun pods designed for rotary-wing and subsonic fixed-wing combat aircraft capable of carrying the FN M3P .50-caliber machine gun and multiple 2.75″ air-to-ground rockets with the FN RMP variant. FN Pod Systems provide war fighters with a significant firepower advantage in every operational engagement and are in use by a number of NATO nations on both subsonic fixed and rotary-wing combat aircraft.

  • CALIBER: .50
  • MAG CAPACITY: Customer Specified
  • WEIGHT (EMPTY): 197 lb.
  • WEIGHT (LOADED): 305 lb.
  • HEIGHT: 17.1″
  • LENGTH: 76.4″
  • RATE OF FIRE: 950 – 1,100 RPM

Source fnamerica.com

USAF’s Light Air Support programme

A-29 Super Tucano was selected by the US Air Force (USAF) for its Light Air Support (LAS) programme in December 2011. Under the $355m contract, 20 aircraft were expected to be delivered in partnership with SNC, who was the prime contractor of the programme. The contract was cancelled in February 2012 due to concerns over the procurement process. The USAF placed a $427m order with Embraer to deliver 20 A-29 Super Tucano aircraft to the Afghan Air Force, in February 2013. The first aircraft was rolled out in September 2014.

The Afghan Air Force took delivery of the first four aircraft in January 2016, while the remaining aircraft delivered by the end of 2018.

A new contract for an additional six A-29s was placed in October 2017. The Afghan Air Force received 22 A-29s, as of September 2018.

SNC was awarded a $1.808bn contract by US for procurement, modifications, ferry, sustainment, and related equipment for the A-29 in September 2018.

Украинский интерес

В середине августа появилось сообщение Командования Воздушных сил ВСУ, в котором указывалось, что командующий Воздушными силами генерал-полковник Сергей Дроздов вместе с группой офицеров находится в Бразилии, где проводит встречи, посвященные развитию сотрудничества между воздушными силами обоих государств.

«Проходят встречи с руководством Воздушных сил Бразилии, ознакомление с боевыми возможностями авиации этой страны, а также с системой подготовки пилотов и летно-технического состава», — скупо отмечалось в сообщении. Какие-либо подробности при этом не раскрывались.

Историю «раскрутили» бразильские СМИ. Так, например, бразильское издание infodefensa.com сообщило о том, что Сергей Дроздов совершил полет на Super Tucano. «Украинская группа также присутствовала в Сан-Паулу на встрече с руководителями Embraer Defense & Security, где обсуждалась возможность приобретения А-29, EMB-314 Super Tucano», — указывается в издании.

По данным infodefensa.com, поставки штурмовика в Украину будут осуществляться в рамках программы LAS с возможностью «интеграции украинского интеллектуального оружия». Эта опция позволит украинским производителям стать поставщиками оружия для стран, где Super Tucano уже эксплуатируется. Помимо Бразилии, это еще десяток государств, включая Ливан, Афганистан, Чили, Эквадор, Индонезию, Колумбию и Гондурас. Крупный заказ на 20 самолетов разместили США.

К слову, программа LAS (Light Air Support) — это американская правительственная программа, действующая с 2012 года. В рамках этой программы Super Tucano уже поступил в распоряжение правительств Ливана и Афганистана. Как объяснил военный эксперт Михаил Жирохов, по условиям программы самолеты собираются на территории США и поставляются дружественным странам в кредит с рассрочкой на несколько лет.

Такой «перелет через Америку» существенно увеличивает сто­­имость машины. По словам Ми­­хаила Жирохова, если Super Tucano бразильской сборки стоит порядка 14 млн долларов за единицу, то в случае участия в LAS — уже 18 млн долларов, включая стоимость запчастей и услуг по гарантийному обслуживанию самолетов.

Особенности конструкции и боевого применения

В 1978 году компания Embraer приступила к разработке учебно-боевого самолёта, EMB 312 Tucano первый опытный образец которого в воздух подняли в 1980 году, а с 1984 года он активно выпускается на экспорт. Лёгкий штурмовик с турбовинтовым двигателем EMB 314 Super Tucano отличается от этого учебного самолёта более длинным фюзеляжем, более объёмной кабиной экипажа и ещё, пожалуй, усиленным планером.

Машина получила мощный турбовинтовой двигатель Pratt&Whitney PT6A-68\3 в 1600 лошадиных сил, разгоняющий штурмовик до скорости 590 км/час. Кабина экипажа защищена кевларовой бронёй и оснащена катапультируемыми креслами, есть климатическая установка и кислородное оборудование. На самолёте применён принцип «стеклянной кабины», пилотыиспользуют два ЖК-дисплея и новый комплекс электронного оборудования. Штурмовик оборудован автопилотом, помогающим пилотам в длительных патрульных полётах.

Корпус машины отличается хорошей устойчивостью к коррозии и обладает отличными характеристиками по прочности, самолёт выдерживает положительные перегрузки величиной до 7g, а отрицательные до – 3.5g

Штурмовик надёжно эксплуатируется при высоких температурах окружающей среды и повышенной влажности, что особенно важно для латиноамериканских стран, где находит наибольшее применение эта машина

Как заявляет компания производитель, остекление кабины пилотов надёжно защищено от повреждения при столкновении с птицами даже на скорости 500 км/час. Кроме брони из кевлара, на помощь экипажу и штурмовику приходят современные информационные системы, предупреждающие пилотов о ракетной атаке и о работе станций радиолокационного обнаружения.

В строевых частях бразильских ВВС пилоты знают эту машину в одноместном варианте под обозначением A-29A Super Tucano, а её двухместная версия проходит как A-29B Super Tucano. Версия штурмовика с одним пилотом не пользуется такой популярностью, поскольку один лётчик не может эффективно действовать при длительных полётах на патрулирование, а потом принимать участие в бою в качестве ударного самолёта.

В таком варианте в месте второй кабины располагается дополнительный топливный бак, обтянутый протектированной резиной и как считает Embraer, установив соответствующее оборудование для ночных полётов, данная версия становится эффективным ночным истребителем, настоящей грозой для легкомоторных машин наркоторговцев и контрабандистов. Также в этом варианте самолёт успешно используется против вертолётов противника.

Наибольшей популярностью пользуется A-29B Super Tucano с двухместной кабиной.

Двухместный вариант A-29B почитается уже тем, что один ум хорошо – а два лучше. Наличие второго пилота в изматывающих патрульных полётах весьма полезно в тех случаях, когда они завершаются ударным воздействием на противника.

Super Tucano ALX light attack aircraft

Embraer was awarded a contract in 1995 to develop a variant of the Super Tucano, known as the ALX or light attack aircraft, for the Brazilian Air Force (FAB). One of the main missions of the aircraft is border patrol under the Sistema de Vigilancia da Amazonia (SIVAM) programme and so the ALX was optimised for the environmental conditions of the Brazilian Amazon. The ALX is capable of operating day and night missions from remote bases and unpaved runways with minimal ground support. The first production aircraft was completed in 1999.

In August 2001, the Brazilian Air Force awarded Embraer a contract for 76 Super Tucano / ALX aircraft with options for a further 23. 51 of these aircraft are two seater versions, designated AT-29, which are stationed at the Natal Air Force Base and replace the AT-26 Xavante advanced jet trainers which are approaching the end of their operational lives. The remaining 25 aircraft are the single seat A-29 ALX version.

The first aircraft was delivered in December 2003. By September 2007, 50 aircraft had entered service. The 99th and last A-29 aircraft was delivered in June 2012.

The A-29 Super Tucano has been selected by 15 air forces worldwide.

Shorts Tucano T.1 / French EMB-312F

In the early 1980s, the British Royal Air Force (RAF) was after a replacement for the aging Hunting Jet Provost trainer. A number of firms competed for the contract, with EMBRAER teaming up with Shorts of the UK to offer a Tucano derivative. The Tucano won the competition in May 1985.

RAF Short Tucano T1, in display colours for 2008 – wikiwand.com

Shorts was to perform license construction at a plant in Belfast, Northern Ireland. The RAF Tucanos were enhanced as per contract specification, being fitted with new avionics, a modified canopy, a hydraulically-actuated ventral airbrake, and in particular a more powerful engine — the Garrett TPE331-12B turboprop, providing 820 kW (1,100 SHP) and driving a four-blade propeller. A standard Tucano was fitted with the Garrett engine as a demonstrator, performing its first flight on 11 April 1986.

На вооружении

  • Ангола Ангола — 3 EMB-314 Super Tucano (всего заказано 6 единиц), по состоянию на 2018 год.
  • Афганистан Афганистан — заказано 26 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  • Бразилия Бразилия — 99 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  • Буркина-Фасо Буркина-Фасо — 3 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  • Доминиканская Республика Доминиканская Республика — 8 AT-29 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  • Индонезия Индонезия — 15 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  • Колумбия Колумбия — 25 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  • Мавритания Мавритания — 2 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  • США США — заказано 20 А-29 Super Tucano на общую сумму $355 млн., по состоянию на 2018 год.
  • Чили Чили — 18 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  • Эквадор Эквадор — 18 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  • Гана Гана — заказано 5 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  • Гондурас Гондурас — заказано 2 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  • Ливан Ливан — 6 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  • Мали Мали — 4 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год, всего заказано 6 самолётов.
  • Нигерия Нигерия — заказано 12 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  • Сенегал Сенегал — заказано 3 EMB-314 Super Tucano, по состоянию на 2018 год.
  • Филиппины Филиппины — заказано 6 EMB-314 Super Tucano, с опционом ещё на 18 самолётов.Начало поставок запланировано на 2019 год.

Martin Baker Mk10LCX zero-zero ejection seats

MK10 EJECTION SEAT

  • Operating Ceiling: 50,000+ ft (15,250m)
  • Minimum height/Speed: Zero/zero in near level attitude
  • Crew boarding mass range: 69.2 – 112.2 kg
  • Crew size range: 3rd to 99th percentile
  • Maximum Speed for ejection: 630 KIAS
  • Parachute type: GQ Type 1000 Mk 2
  • Parachute deployment: Drogue assisted
  • Drogue parachute type: 5ft and 22 in
  • Drogue deployment: Drogue gun, initiated by trip rod
  • Harness type: Integrated
  • Ejection seat operation type: Ejection gun and multi-tube rocket pack
  • Ejection gun: Single, two stage
  • Gun stroke length: 72 in
  • Ejection initiation: Handle on seat pan initiates gas operated seat firing system
  • Electronic Sequencer: No
  • Barostatic time-release unit: Yes, with 2 sec delay to give time for speed to decrease – trip rod initiated
  • Automatic backup unit: No
  • Manual override handle: Yes
  • Guillotine: Yes, early variant
  • Timers: 0.50 second Drogue Gun Delay Timer, and a BTRU (barostatic time release unit)
  • Seat adjustment: Up/down Actuator operated 28 Vdc
  • Arm restraints: Yes
  • Leg restraints: Yes, two garters
  • Oxygen supply: Bottled emergency oxygen, Main oxygen system connection
  • Personal survival pack: Yes, landscale, Liferaft option available
  • Aircrew services: Personal Equipment Connector (PEC) provides connections for main oxygen, back-up oxygen, emergency oxygen, anti-g suit and mic/tel
  • Command ejection: Yes
  • Canopy jettison: No
  • Miniature detonating cord: Yes
  • Interseat sequencing system: Yes, through command delay breech unit

Source martin-baker.com

Weapons

The aircraft is fitted with two central mission computers. The integrated weapon system includes software for weapon aiming, weapon management, mission planning and mission rehearsal. Onboard recording is used for post mission analysis.

The aircraft has five hardpoints for carrying weapons, and is capable of carrying a maximum external load of 1,500kg. The aircraft is armed with two wing-mounted 12.7mm machine guns with a rate of fire of 1,100 rounds a minute and is capable of carrying general-purpose bombs and guided air-to-air and air-to-ground missiles. Brazilian AF aircraft are armed with the MAA-1 Piranha short-range infrared guided air-to-air missile from Orbita.

PT6A-68A/3 turboprop engine

  Thermodynamic
Power
Class*
(ESHP***)
Mechanical
Power
Class*
(SHP)
Propeller
Speed
(Max. RPM)
Height**
(Inches)
Width**
(Inches)
Length**
(Inches)
PT6A ‘Large’
(A-64 to A-68)
1,400 to
1,900
700 to
1,700
1,700 to
2,000
22 19.5 69 to
75.5
* Powers are approximate values at take-off. Available at sea level, standard day, static conditions, uninstalled. ** Dimensions are approximate values. *** Equivalent Shaft Horsepower: includes estimated equivalent contribution of exhaust thrust.

The ALX’s Pratt and Whitney Canada PT6A-68/3 turboprop engine, rated at 1,600shp, drives a Hartzell five-bladed constant speed fully feathering reversible pitch propeller.

The fuel capacity is 695l, which gives a range of over 1,500km and endurance of 6hrs 30mins.

Performance

EMBRAER

The EMB-314 can fly at the rate of 24m per second. The maximum and cruise speed of the aircraft are 530km per hour and 593km per hour, respectively. The range and service ceiling of the Super Tucano are 4,820km and 10,670m respectively. Its maximum endurance is six hours and 30 minutes. The aircraft weighs around 3,020kg and its maximum take-off weight is 5,200kg.

airrecognition.com

Main material source airforce-technology.com

Images are from public domain unless otherwise stated

Revised Dec 01, 2017

Updated Aug 02, 2020

Некоторые технические характеристики Super Tucano

Аэродинамическая схема EMB 314 Super Tucano представляет собой планер с фюзеляжем типа полумонокок с низким расположением крыла и классическим хвостовым оперением. Три стойки шасси с одним колесом на каждой, убираются в полёте. Машина оснащена мощным турбовинтовым двигателем американского производства.

Крейсерская скорость лёгкого штурмовика 520 км/час и при максимальном взлётном весе 5200 кг он способен нести боевую нагрузку в 1.5 тонны и работать в боевом радиусе 550 км. Максимальная высота, на которую поднимается самолёт Super Tucano находится в пределах 10700 метров, а наибольшее расстояние, преодолеваемое этой турбовинтовой машиной равно 1300 км.

Из вооружения штатно устанавливаемого на штурмовик – это два крыльевых 12.7-мм пулемёта, в некоторых вариантах 20-мм подфюзеляжная пушка и дополнительные контейнеры с четырьмя 7.62-мм или двумя 12.7-мм пулемётами.

На вооружении лёгкого штурмовика A-29 Super Tucano имеются УР класса «воздух-воздух».

Ракетно-бомбовое вооружение располагается на пяти точках подвески и состоит из управляемых ракет класса «воздух – воздух» или бомб либо неуправляемых 70-мм авиационных ракет. Строевые части бразильских ВВС имеют на вооружении 99 лёгких штурмовиков, из них 33 – это одноместные машины, а 66 – вариант с двумя пилотами.

Пять самолетов-штурмовиков, которые сухопутные войска очень не хотят видеть в небе над собой.

Сегодня почти никто не разрабатывает новые ударные самолеты этого типа для ВВС, предпочитая делать ставку на истребители-бомбардировщики, хотя штурмовики со своим высокоточным оружием делают всю грязную работу по оказанию непосредственной авиационной поддержки и изоляции поля боя с воздуха, пишет The National Interest.

ВВС всегда сторонились непосредственной ударной поддержки и больше интересовались стремительными истребителями и величественными бомбардировщиками. Многие штурмовики времен Второй мировой войны начинали свою жизнь в конструкторских бюро как истребители, а в ударные самолеты превращались лишь после «неудачи» разработчиков.

Тем не менее штурмовики все эти годы умело и на совесть выполняли одну из главных задач авиации по уничтожению сил противника на поле боя и по оказанию поддержки своим сухопутным войскам.

В этой статье проанализированы пять современных самолетов, которые выполняют очень старые задачи, связанные с нанесением ударов по наземным целям. Один такой самолет остается в строю со времен войны во Вьетнаме, а другой не сделал пока ни единого боевого вылета.

Все они являются специализированными (или стали специализированными) и предназначены для нанесения ударов по войскам противника в условиях боя. Большинство из них используются в самых разных ситуациях, что подчеркивает гибкость и универсальность их боевого применения.

Фото: Reuters

А-10 Бородавочник

А-10 появился на свет в результате соперничества между видами вооруженных сил. В конце 1960-х в результате длительной борьбы между сухопутными войсками и ВВС США за машину непосредственной авиационной поддержки родились две конкурирующие программы. Сухопутные войска выступали за ударный вертолет Cheyenne, а ВВС финансировали программу A-X. Проблемы с вертолетом в сочетании с неплохими перспективами A-X привели к тому, что от первого проекта отказались. Второй образец со временем превратился в А-10, который имел тяжелую пушку и был предназначен конкретно для уничтожения советских танков.
А-10 хорошо зарекомендовал себя во время войны в Персидском заливе, где он нанес серьезный ущерб иракским транспортным конвоям, хотя вначале ВВС не хотели отправлять его на этот театр военных действий. А-10 также использовали в войнах в Ираке и Афганистане, а недавно он принял участие в боях против ИГИЛ. Хотя сегодня Бородавочник (как его ласково называют военные) редко уничтожает танки, он продемонстрировал свою высочайшую эффективность в противопартизанской борьбе – благодаря небольшой скорости и способности долгое время барражировать в воздухе.

Dillon Aero M134 Minigun pod

dillonaero.com

DESCRIPTION

The Dillon Aero Gun Pod is a self-contained M134D-H weapon system that mounts to either fixed-wing or rotary-wing aircraft. It utilizes 7.62x51mm NATO ammunition with M13 links, with a 3,000-round magazine capacity and a rate of fire of 3,000 rounds per minute.

dillonaero.com

Features:

Self-contained system
–   Dillon M134D-H Minigun
–   3,000-round magazine capacity
–   Rapidly removable nose and tail cone for easy gun or magazine access
–   Conformal Remote Gun Control Unit (RGCU)
–   Conformal dedicated 24 VDC Li-ion battery
–   Trickle charge capable from aircraft power
–   Quick Change Ammunition Magazine
–   Last Round Switch (approx. 100 rounds remaining) with pilot override interrupt
–   Integral bore sight adjustment +/- 2.5°
–   Mounts to 14” Standard NATO bomb rack
–   Optional Dillon hardback mount available to integrate the Gun Pod onto the standard Russian bomb rack used on
–   Russian aircraft, Mi-24, Mi-17 etc.
–   Capable of 400 kt airspeed at sea level

Weight
–   162 lb (73.5 kg) empty
–   350 lb (158.8 kg) estimated when loaded

Dimensions
–   Height: 15.4” (39.1 cm)
–   Width: 13.1” (33.3 cm)
–   Length: 92.9” (236 cm) with long barrels

Aircraft interface cabling
–   Master arm
–   Trigger
–   Last round switch override
–   Battery trickle charge
–   Optional indicator light signals

Source dillonaero.com

Pratt & Whitney Canada PT6A-25C turboprop engine

750hp (560kW) Pratt & Whitney PT6A-25C turboprop engine 
  Thermodynamic
Power
Class*(ESHP***)
Mechanical
Power
Class*(SHP)
Propeller
Speed(Max. RPM)
Height**(Inches) Width**(Inches) Length**(Inches)
PT6A ‘Small’(A-11 to A-140) 600 to
1075
500 to
900
1,900 to
2,200
21 to
25
21.5 61.5 to
64
* Powers are approximate values at take-off. Available at sea level, standard day, static conditions, uninstalled.
** Dimensions are approximate values.
*** Equivalent Shaft Horsepower: includes estimated equivalent contribution of exhaust thrust.

Source pwc.ca

All flight surfaces were unswept, but with tapered planforms. Flight control layout was conventional, with a one-piece slotted flap inboard on each wing plus an aileron outboard, with rudder and elevators on the tail assembly. Primary flight controls were manual, except for electrically actuated flaps. Trim tabs were fitted, as was a tailfin fillet extension, presumably to compensate for the Tucano’s long and high canopy. All landing gear had single wheels and were hydraulically retractable, with the steerable nose gear retracting backwards, while the main gear hinged from the wings to retract towards the fuselage.

Close view of the Embraer EMB 312 Tucano’s cockpit. Image courtesy of Guillaume Paumier

The crew sat in tandem on Martin-Baker BR8LC zero-zero (zero altitude, zero speed) ejection seats, under a jettisonable single-piece canopy that hinged open to the right. The cockpit was pressurized and climate-conditioned. Dual controls were standard.

MAA-1 Piranha short-range infrared guided air-to-air missile

The MAA-1 Piranha is the first air-to-air missile developed by Brazil for its Air Force and Navy replacing the AIM-9 Sidewinder missile. Its development began in the middle 1990s, the original project was released in the late 1970s, and achieved some degree of operational capability in September 2002. It has been assumed that the missile achieved initial operational capability in 2003 coinciding with the last test campaign. The MAA-1 project has been handled by many Brazilian companies since its inception in the 1970s but finally was Mectron in the 1990s who developed the MAA-1 missile weapon system.

The MAA-1 Piranha is a supersonic, short-range air-to-air missile relying on infrared passive guidance which seeks the target’s heat emissions coming primarily from the engine/s. The infrared sensor uses two colors to discriminate countermeasures from the real target and was supplied by South Africa’s Kentron (Denel Group). The missile outstanding maneuverability allows it to perform at 50g. The Piranha performs as a ‘launch and forget’ missile, that means once launched the missile doesn’t require input data coming the aircraft’s sensors to hit its target, and a laser fuze is responsible for detonating the warhead. Externally, it is very similar to Rafael’s Python 3 air-to-air missile and the aerodynamic configuration is near the same.

Dimensions
Diameter: 150 millimeter (5.91 inch)
Length: 2.75 meter (108 inch)
Wingspan: 660 millimeter (26.0 inch)Performance
Max Range: 6,000 meter (3.24 nautical mile)Weight
Warhead: 12 kilogram (26.5 pound)
Weight: 89 kilogram (196 pound)

Source deagel.com

AIM-9L Sidewinder

AIM-9L Sidewinder

In 1971, the USAF and U.S. Navy agreed to jointly develop the AIM-9L, a vastly improved Sidewinder based on the AIM-9H. Major development goals were ALASCA (All-Aspect Capability) and effective use against violently manoeuvering and high-speed targets at all ranges. The AIM-9L had new long-span pointed double-delta canards, a modified MK 36 solid-fuel rocket motor (MODs 8 through 11), and a new AN/DSQ-29 solid-state guidance and control section. Additional improvements include a completely new Argon-cooled Indium Antimonide (InSb) seeker, a DSU-15/B AOTD (Active Optical Target Detector) laser proximity fuze, and an improved 9.4 kg (20.8 lb) WDU-17/B annular blast-fragmentation warhead. All AIM-9L features resulted in a vastly improved missile which could acquire targets at all aspects, and had a much improved tracking, manoeuvering, terminal homing, and killing performance. Production started in 1978, and more than 16000 AIM-9Ls have been built by Philco-Ford, Raytheon, BGT (Germany), and Mitsubishi (Japan). The AIM-9L was used very successfully by the Royal Navy in the Falklands War during 1982. Source designation-systems.net

Martin-Baker BR8LC zero-zero ejection seat

MK8 EJECTION SEAT

  • Operating Ceiling: 50000+ ft (15,250m)
  • Minimum height/Speed: Zero/70 knots in near level attitude
  • Crew boarding mass range: 78.2 to 116.2 kg
  • Crew size range: 5th to 95th percentile
  • Maximum Speed for ejection: 600 KIAS
  • Parachute type: GQ Type 1000 Mk 2
  • Parachute deployment: Drogue assisted
  • Drogue parachute type: 5ft
  • Drogue deployment: Drogue gun initiated by trip rod
  • Harness type: Combined
  • Ejection seat operation type: Ejection gun
  • Ejection gun: Single, two stage
  • Gun stroke length: Variant dependent
  • Ejection initiation: Handle on seat pan
  • Electronic Sequencer: No
  • Barostatic time-release unit: Yes + g-restrictor initiated by trip rod
  • Automatic backup unit: No
  • Manual override handle: Yes
  • Timers: No
  • Seat adjustment: Up/down. Actuator operated 28 Vdc
  • Arm restraints: No
  • Leg restraints: Yes, two garters
  • Oxygen supply: Bottled emergency oxygen; Onboard oxygen generating system connection
  • Personal survival pack: Yes
  • Aircrew services: Oxygen (main and emergency) and mic/tel
  • Command ejection: No
  • Canopy jettison: No
  • Miniature detonating cord: No
  • Interseat sequencing system: No

Source martin-baker.com

Two stores pylons could be fitted under each wing for a total of four, with typical stores being machine-gun pods, unguided rocket pods, or unguided bombs, to a total stores load of 1 tonne (2,200 pounds). A reflex gunsight was fitted in the cockpit for weapons aiming. The inboard stores pylons were “wet”, permitting carriage of a total of two ferry tanks, providing 330 liters (87 US gallons) of capacity each.

The Tucano proved popular in the export market, particularly with other Latin American countries:

  • Angola bought six new-production Tucanos plus two EMBRAER company demonstrators, with delivery in 1999, followed by the purchase of six more, with delivery in 2004. The Angolan Tucanos have mostly been employed as trainers, though some apparently did perform airstrikes during the war with UNITA insurgents.
  • Argentina bought 30 Tucanos for training, replacing the Morane-Saulnier MS-760 Paris, with deliveries in 1987 and 1988.
  • Colombia bought 14 Tucanos, with deliveries from late 1992. They were intended for training, replacing Lockheed T-33s, but they quickly got involved in the long-standing and brutal fight with Colombian FARC insurgents, performing strikes with 12.7 millimeter machine gun pods, unguided rocket pods, and unguided bombs.
  • Egypt was actually the Tucano’s first foreign buyer, initially ordering 40, including ten delivered from EMBRAER from 1984, and 30 assembled by Helwan in Egypt from EMBRAER-supplied kits from 1985, with the last of the Egyptian Tucanos rolled out in 1988. The order also included 80 machines assembled by kits by Helwan for Iraqi service. The Egyptians ordered 14 more in 1989, giving a total of 54, with the aircraft in that batch all delivered in the same year. They remain in service.
  • Honduras was the second Tucano export customer, obtaining eight in 1984 to replace North American T-28 Trojan trainers. While their primary mission was training, they also performed armed patrols with machine-gun pods, rocket pods, and dumb bombs; they have been credited with a number of “kills” of drug-running aircraft that refused to follow orders to land, and so were shot down.
  • Iran obtained 50 Tucanos in the late 1980s. This was after the Islamic Revolution, and the Tucano is one of the few Western aircraft to be acquired by Iran after the fall of the Shah. They remain in service in the training role.
  • Of the 80 Tucanos assembled for Iraq by Helwan in Egypt, many were destroyed or fled to Iran during the first Gulf War. It appears, however, that some did survive the second Gulf War, and are now in service with the new Iraqi state.
  • Paraguay bought six Tucanos in 1987. Six more were purchased in the late 1990s, but the deal fell through, and these machines ended up being the second batch sold to Angola.
  • Peru bought 20 Tucanos in 1986, replacing Cessna T-37s, with deliveries in 1987. They were put to intensive use in the war against drugs and destroyed over a dozen drug-running aircraft. Ten more Tucanos were purchased in 1991 to support the effort, and also fought in a border clash with Ecuador in 1995. Peruvian Tucanos are now mostly focused on the training mission.
  • Venezuela obtained 31 Tucanos in 1986, replacing the Hunting Jet Provost. The Tucanos saw limited action in several coup attempts in the early 1990s.

EMB-314 Super Tucano orders and deliveries

In August 2001, Embraer announced the signing of a contract with the Dominican Republic for ten Super Tucano aircraft, to be used for pilot training, internal security, border patrol and counter-narcotics trafficking missions. The order was reduced to eight aircraft in January 2009. The first two Super Tucano aircraft were delivered to the Dominican Republic on 18 December 2009. Three were delivered in June 2010 and the remaining three in October 2010.

Venezuela selected the EMB-314 Super Tucano in February 2005. A total of 12 aircraft were to be ordered, with a further 12 planned. The sale fell through because it was thought the USA would block the transfer of US-built components.

In December 2005, the Columbian Air Force placed a contract for 25 Super Tucano aircraft. The first five were delivered in December 2006, with the final delivery completed in August 2008. The aircraft are used for border patrol and internal security. Elbit Systems was contracted to supply the avionics suite.

In April 2008, the Chilean Air Force selected the EMB-314 Super Tucano, with a requirement for 12 aircraft. A contract for the 12 aircraft was signed in August 2008. Embraer delivered first four of the 12 aircraft to Chilean Air Force on 23 December 2009. The Dominican Republic placed a contract for eight Super Tucano aircraft in late 2008.

“The Super Tucano has five hardpoints for carrying weapons.”

The Ecuadorian Air Force (EAF) ordered 24 Super Tucano aircraft in March 2009 as part of a $270m agreement signed with Embraer in 2008. A total of six Super Tucanos were delivered by April 2010. The EAF reduced its order from 24 to 18 in May 2010 to acquire 12 second-hand Cheetah C fighters from Denel Dynamics.

Embraer signed a contract with the Indonesian Ministry of Defence in November 2010 to supply eight A-29 Super Tucano light attack and advance trainer aircraft for superseding a fleet of OV-10 Broncos. It also supplied ground support stations and an integrated logistics package. The contract was finalised and became effective from 9 June 2011. The first four aircraft were delivered in August 2012.

The Indonesian Air Force placed an order for a second batch of eight A-29 Super Tucano aircraft and a flight simulator in July 2012, while the Philippine Air Force (PAF) awarded a contract to Embraer for six A-29 aircraft in November 2017. Delivery to the PAF commenced in 2019.

Embraer and its partner Sierra Nevada Corporation (SNC) received a contract from the Nigerian Air Force (NAF) for the delivery of 12 A-29 Super Tucano light attack aircraft in December 2018.

The first A-29 completed its inaugural flight for the NAF in April 2020, while the entire fleet is expected to be delivered by 2021. The contract also includes ground training equipment, mission planning devices, mission debrief systems, ground support systems and additional mission equipment the NAF.

EMB-314 Super Tucano cockpit

The all-glass cockpit is fully compatible with night-vision goggles. Brazilian AF ALX aircraft are equipped with avionics systems from Elbit Systems of Haifa, Israel, including a head-up display (HUD), advanced mission computer, navigation system, and two 6in x 8in colour liquid crystal multi-function displays.

The head-up display with 24° field of view and the advanced weapon delivery system are integrated through a MIL-STD-1553B data bus. The pilot is provided with a hands-on throttle and stick (HOTAS) control.

The pilot is protected with Kevlar armour and provided with a zero/zero ejection seat. The clamshell canopy, hinged at the front and rear and electrically activated, is fitted with a de-icing system and features a windshield capable of withstanding, at 300k, the impact of a 4lb bird. A Northrop Grumman onboard oxygen generation system (OBOGS) is installed.

Weapons

The aircraft is fitted with two central mission computers. The integrated weapon system includes software for weapon aiming, weapon management, mission planning and mission rehearsal. Onboard recording is used for post mission analysis.

There are five hardpoints for carrying weapons, and the aircraft is capable of holding a maximum external load of 1,500kg. The aircraft is armed with two wing-mounted 12.7mm machine guns with a rate of fire of 1,100 rounds a minute and is capable of carrying general-purpose bombs and guided air-to-air and air-to-ground missiles. Brazilian AF aircraft are armed with the MAA-1 Piranha short-range infrared guided air-to-air missile from Orbita.

The two-seat AT-29 is fitted with a forward-looking infrared AN/AAQ-22 SAFIRE turret on the underside of the fuselage. The SAFIRE thermal imaging system supplied by FLIR Systems is for targeting, navigation and target tracking. The system allows the aircraft to carry out night surveillance and attack missions.

In July 2012, Embraer and Boeing signed a cooperation agreement to add new weapons integration capacity on the A-29 Super Tucano to satisfy the requirements of the US Air Force LAS programme.

Savis, Bradar and Rockwell Collins entered into an agreement with Embraer to improve the defense applications of the aircraft in April 2017. The radar technology will be integrated into the Rockwell Collins FireStorm system to improve fire precision of the aircraft.

Применение

Super Tucano применялся в борьбе с партизанским движением в Колумбии. В настоящее время участвует в тендере ВВС США по закупке от 100 до 200 штурмовиков этого типа, которые будут применяться против талибов в Афганистане.

30 декабря 2011 года ВВС США объявили, что в результате проведенного конкурса выбрали легкий многоцелевой самолет A-29 Super Tucano производства бразильской компании EMBRAER для использования в качестве самолета летной подготовки, разведки и авиационной поддержки войск. Самолеты будут эксплуатироваться совместно с компанией Sierra Nevada Corporation. Контракт стоимостью 355 млн долл США предусматривает поставку 20 самолетов. Самолеты будут использоваться в Афганистане и других неспокойных странах мира. В настоящее время более 150 штурмовиков «Супер Тукано», состоящие на вооружении ВВС ряда стран мира, налетали 130 000 часов, в том числе 18 000 часов в боевых полетах, где не понесли ни одной потери.

Комментировать
0