fbpx
No Image

Истребитель p-51 «мустанг»

СОДЕРЖАНИЕ
0
04 января 2021

Description

The Wetmore’s P-51D-10 Mustang is a premium gift rank IV American fighter
with a battle rating of 4.0 (AB), 4.3 (RB), and 5.0 (SB). It was introduced in Update 1.70.1945 “Weapons of Victory”. This P-51D-10 model is based on the model flown by Ray S. Wetmore, an American WWII fighter ace who is credited with destroying 21 German aircraft. The aircraft model itself, D-10 is only different from the D-5 in that it has a dorsal fin installed, the first of the P-51 models to do so.

The P-51D-10 was once available in a bundle pack that was removed during Update 1.57 “Battle March”. It was made available again in Summer 2017 in several instances, first in the 2017 Summer Sale in the “Daredevil” bundle, then in the July Warbond event that can be bought for 3000 war bonds.

The P-51 is best flown as boom & zoom fighter and bomber interceptor. Its impressive speed and armament can give experienced players quite the advantage over enemy fighters. The aircraft also performs surprisingly well in the rolls of an attacker/light bomber.

Историческая справка

В комплектации было записано, что на “Мустанг” IA ставятся моторы V-1710-39. Но на самом деле это были все те же F3R, только прошедшие американскую военную приемку. От предыдущего варианта самолеты новой модификации существенно отличались по вооружению. Пулеметы в фюзеляже отсутствовали. Вместо пулеметов в крыле монтировались четыре 20-мм пушки М2, длинные стволы которых далеко выступали вперед из передней кромки. “Генеалогия” пушки М2 была довольно сложной. В США она выпускалось по лицензии фирмы “Бритиш испано”. Англичане, в свою очередь, брали лицензию у французов, а те – у швейцарцев, у фирмы “Эрликон”. На каждом этапе, конечно, в конструкцию вносились небольшие изменения. Для англичан основное значение имело то, что оружие состояло на вооружении в обеих странах, и к нему подходили патроны и английского, и американского производства.

Стоявшие в передней кромке крыла фары переместили ближе к фюзеляжу. У самолетов этого заказа отсутствовала также створка-дефлектор на входе в радиатор. Но британские ВВС не получили всего количества заказанных “Мустангов” IA. Им достались только 93 машины. Еще две остались на заводе, их потом использовали для экспериментов. Остальные 55 реквизировало американское правительство.

В британской авиации пушечные “Мустанги” IA начали внедряться с июля 1942 г. В ноябре 1943 г. все авиационные части взаимодействия с сухопутными войсками свели во 2-е тактические ВВС (по-нашему, воздушную армию).

Ссылки

Ресурсы World of Warplanes
  • Энциклопедия
  • Тема на официальном форуме

Великобритания

Истребители IIBristol Bulldog • IIIBristol Type 133 • IIIHawker P.V.3 • IIISupermarine Type 224 • IVBristol Type 146 • IVFairey Fantome • IVHawker Hurricane Mk. Ia • VCAC CA-12 Boomerang • VMiles M.20 • VSupermarine Spitfire I • VSupermarine Spitfire Mk Ia • VVickers Venom • VINorth American Mustang Mk.I • VINorth American Mustang IA • VISupermarine Spitfire V • VISupermarine Spitfire Vb IM • VIIGloster Meteor F. I • VIISupermarine Spitfire IX • VIIISupermarine Spitfire XIV • VIIIDe Havilland DH.100 Vampire F.1 • IXSupermarine Attacker • XSupermarine Swift
Тяжёлые истребители IVBristol Blenheim F • VBristol Beaufighter • VIDe Havilland 98 Mosquito • VIIDe Havilland 103 Hornet • VIIIWestland P.1056 • IXGloster P.228 • XGloster Javelin
Многоцелевые истребители IGloster Goldfinch • IIHawker Demon • IIIBlackburn Skua • IVHawker Hurricane Mk I • VHawker Hurricane Mk II • VHawker Hurricane IID • VIHawker Tornado • VIIHawker Typhoon • VIIISupermarine Seafang F.32 • VIIIHawker Tempest • IXHawker Sea Hawk • XHawker Hunter
Штурмовики IIICAC CA-1 Wirraway
Бомбардировщики IIIBristol Blenheim Mk.IV (ранний)

Истребители

СССР IIЦКБ И-7 • IIIПоликарпов И-15бис ДМ-2 • IIIПоликарпов ЦКБ-12бис • IVПоликарпов И-153 ДМ-4 • IVПоликарпов И-17 • VПоликарпов И-180-3 • VИльюшин И-21 (ЦКБ-32) • VЛавочкин ЛаГГ-3 • VМикоян, Гуревич МиГ-3 • VЯковлев Як-1 • VIМикоян, Гуревич И-210 • VIЛавочкин Ла-5 • VIBell P-39Q-15 Airacobra • VIЯковлев Як-1М • VIIМикоян, Гуревич И-220 • VIIКостиков 302 • VIIЛавочкин Ла-7 • VIIЛавочкин Ла-9РД • VIIЯковлев Як-3 • VIIЯковлев Як-3РД • VIIЯковлев Як-3Т • VIIIМикоян, Гуревич И-250 • VIIIЛавочкин Ла-11 • VIIIЛавочкин Ла-9 • VIIIЯковлев Як-15 • IXЛавочкин Ла-160 • IXМикоян, Гуревич МиГ-9 • IXЯковлев Як-19 • XЛавочкин Ла-15 • XМикоян, Гуревич МиГ-15бис • XЯковлев Як-30
Германия IIArado Ar 67 • IIArado Ar 68 • IIFocke-Wulf Fw 56 Stosser • IIHeinkel He 51 • IIIArado Ar 80 • IIIFocke-Wulf Fw 159 • IVMesserschmitt Bf 109 B • IVHeinkel He 112 • VMesserschmitt Bf 109 E Emil • VMesserschmitt Bf 109 E-3 • VMesserschmitt Me 209 V4 • VHeinkel He 100 D-1 • VIMesserschmitt Bf 109 F Friedrich • VISupermarine Spitfire V DB 605 • VIIMesserschmitt Bf 109 G Gustav • VIIIMesserschmitt Me 209 A • VIIIHorten Ho 229 • VIIIFocke-Wulf Ta 152 • IXMesserschmitt Me P.1092 • IXFocke-Wulf Ta 183 Huckebein • XFocke-Wulf Fw 252 • XMesserschmitt Me P.1101
Великобритания IIBristol Bulldog • IIIBristol Type 133 • IIIHawker P.V.3 • IIISupermarine Type 224 • IVBristol Type 146 • IVFairey Fantome • IVHawker Hurricane Mk. Ia • VCAC CA-12 Boomerang • VMiles M.20 • VSupermarine Spitfire I • VSupermarine Spitfire Mk Ia • VVickers Venom • VINorth American Mustang Mk.I • VINorth American Mustang IA • VISupermarine Spitfire V • VISupermarine Spitfire Vb IM • VIIGloster Meteor F. I • VIISupermarine Spitfire IX • VIIISupermarine Spitfire XIV • VIIIDe Havilland DH.100 Vampire F.1 • IXSupermarine Attacker • XSupermarine Swift
США IICurtiss P-23 • IICurtiss XP-31 • IIIBrewster F2A-1 Buffalo • IIICurtiss Hawk 75M • IIIBoeing YP-29 • IVSeversky 2PA • IVCurtiss Model 81A-1 • IVCurtiss P-36 Hawk • IVCurtiss P-36C Hawk • IVGrumman XF4F-3 • IVCurtiss XP-36F Hawk • VBell XFL-1 Airabonita • VCurtiss P-40 Warhawk • VBell XP-77 • VChance-Vought XF4U-1 • VIBell P-39N-1 Airacobra • VINorth American P-51A Mustang • VICurtiss-Wright XP-55 Ascender • VIINorth American P-51D Mustang • VIIICurtiss XF15C • VIIINorth American P-51H Mustang • VIIILockheed P-80A Shooting Star • IXVought F6U Pirate • IXNorth American FJ-1 Fury • IXMcDonnell XF-85 Goblin • XNorth American F-86A Sabre
Япония IINakajima A4N • IIKawasaki Ki-10 • IIKawasaki Ki-5 • IINakajima Ki-8 • IIIMitsubishi A5M • IIIMitsubishi Ki-18 • IIINakajima Ki-27 • IIIMitsubishi Ki-33 • IVMitsubishi A6M1 Zero • IVNakajima Ki-43-I Hayabusa • VMitsubishi A6M2 Zero • VMitsubishi A6M3 (experimental) • VNakajima Ki-43-II Hayabusa • VIMitsubishi A6M5 Zero • VIKawasaki Ki-61 Hien • VIKawasaki Ki-88 • VIIMitsubishi A7M Reppu • VIINakajima Ki-84 Hayate • VIIIMitsubishi J8M Shusui • VIIITachikawa Ki-94-II • IXTachikawa Ki-162-I • XTachikawa Ki-162-III
Китай IICurtiss Hawk II • IIIBreda Ba.27 Metallico • IVNakajima Ki-43-Ic • VCurtiss Tomahawk IIb • VIINorth American P-51K Mustang • VIIIShenyang JL-1A-37
Франция IIBlériot-SPAD S.510 • IVCaudron-Renault C.714 • VArsenal-Delanne AD 10C2

Description

The P-51 Mustang is a rank II American fighter
with a battle rating of 4.0 (AB/SB) and 3.7 (RB). It was introduced in Update 1.49 “Weapons of Victory”.

The P-51 Mustang retains a lot of the traits that may be found in its later variants. The main difference comes from the limited Allison power plant and its formidable armament of 4 x 20 mm Hispano Mk.II cannons. The plane may not climb very well but does retain the traits of an energy fighter. Even with its limited climb rate the aircraft’s dive-speed is excellent, but manoeuvrability is average at best. The armament is the true advantage of this aircraft. The 20 mm cannons are powerful, but with only 500 rounds do not try to go for more than what the P-51 can handle. The best way to use the P-51 is for Boom & Zoom.

The P-51, when fully upgraded, is an extremely deadly opponent, especially as a rank II. The engine will have a hard time hitting the “overheated” mark, even when using WEP. Use caution though, as the engine will retain its heat when constantly on 100% power, so it takes a bit to cool down. Also be sure to utilise the flaps: they are a major asset to the plane’s overall turn-fighting ability and sometimes allow it to survive a turn-fight with Soviet aircraft. This is an awesome plane for those just starting out in Realistic Battles, as the 20 mm cannons are good at scoring quick victories.

Эксплуатация

Во время Второй мировой войны, с 1942 года, «Мустанги» начали активно использоваться в Королевских ВВС Великобритании. Они патрулировали над Ла-Маншем и вылетали на штурмовку наземных целей в северной Франции.
Первый воздушный бой «Мустанг» провёл 27 июля 1942 над Дьепом. В этом вылете был атакован парой FW-190 и потерян первый «Мустанг», которым управлял американский пилот-доброволец Холлис Хиллис из 414-й эскадрильи Королевских ВВС. 19 августа 1942 года Р-51А вместе со «Спитфайрами» прикрывали зону высадки десанта во время операции «Юбилей» — высадки британских войск в порт Дьеп, где он довольно неплохо показал себя в боях (в Дьепе пилоты P-51 сбили два немецких самолёта, при этом 11 «Мустангов» было потеряно).

С начала 1944 года «Мустанги» начали использоваться как самолёты-разведчики и истребители прикрытия для дальних бомбардировщиков, наносивших удары по территории Германии. Возможность установки дополнительных топливных баков и улучшенные высотные характеристики делали их лучшими истребителями эскорта того времени. Используя топливо из подвесных баков, «Мустанг» мог сопровождать бомбардировщики, взлетавшие с баз Восточной Англии, для нанесения ударов по Берлину и другим германским городам. В небе над Берлином «Мустанг» сбрасывал подвесные баки для увеличения скорости и имел ещё достаточно топлива во внутренних баках для 15-и минут воздушного боя на полном газе и последующего возвращения на базу.

Появление в небе над Германией «Мустангов» сильно ухудшило ситуацию для ПВО Третьего рейха, поскольку с этого момента немецким истребителям приходилось бороться с американскими истребителями, связывавшими их атаками при взлете, наборе высоты и попытках перехвата соединений союзной бомбардировочной авиации. 4 марта 1944 года P-51 прикрывали первый налёт американской авиации на Берлин, при этом 23 «Мустанга» были сбиты немецкими истребителями.
В этом же качестве «Мустанги» применялись и на Тихом океане против Японии. Большие потери были понесены в «чёрную пятницу» 1 июня 1945 года: из 148 «Мустангов», отправившихся в налёт на Осаку, 27 были потеряны (все — из-за технических неполадок или плохой погоды), 1 пилот погиб и ещё 24 пропали без вести, при этом был сбит только 1 японский самолёт.

Сбитый в ходе Суэцкого кризиса израильский «Мустанг»

Общие боевые потери «Мустангов» на Европейском ТВД составили 2520 машин. Среди пилотов люфтваффе наиболее успешными борцами с «Мустангами» были Вильгельм Штейнман (12 сбитых), Гейнрих Бартелс (11), Хайнц Бэр (10), Франц Шалль (10), Вильгельм Хоффманн (10). Семь сбитых «Мустангов» имел на своём счету Эрих Хартманн, самый результативный немецкий лётчик-истребитель.

После войны наиболее активно P-51 использовались в ходе войны в Корее. Понесли тяжёлые потери, согласно официальному американскому документу «USAF Statistical Digest FY1953» в войне ВВС США потеряли 356 обычных «Мустангов» и 22 «двойных» (332 F-51, 24 RF-51 и 22 F-82, погибло около 300 пилотов), из которых было потеряно в бою 300 F-51, 22 RF-51 и 11 F-82, потеряно в инцидентах 32 F-51, 2 RF-51 и 11 F-82. 28 «Мустангов» было сбито советскими истребителями МиГ-15 и 12 китайскими МиГ-15, ещё советские «МиГи» сбили два двойных «Мустанга»и китайские «МиГи» один. ВВС ЮАР в войне использовала 94 F-51 в составе 2-й эскадрильи. Эскадрилья в ходе войны была практически полностью уничтожена, потеряв 74 «Мустанга» и 42 лётчика. ВВС Южной Кореи в ходе войны потеряли больше половины F-51, их потери составили 68 машин. ВВС Австралии использовали F-51 в составе 77-й эскадрильи, из которых около 20 было потеряно. Таким образом в ходе войны было потеряно около 500 истребителей F-51.

P-51 использовались в ВВС Израиля. 29 ноября 1956 года израильская армия при поддержке самолётов P-51 вторглась на территорию синайского полуострова. За 9 дней вторжения «Мустанги» совершили 184 боевых вылета, 9 было сбито, 2 пилота погибло и 1 попал в плен.

Впоследствии большое число «Мустангов» перешло в гражданское пользование для участия в авиационных шоу и различных соревнованиях.
16 сентября 2011 года во время одного такого шоу в американском штате Невада самолёт Р-51 Мустанг рухнул на толпу наблюдавших за соревнованиями зрителей, в результате чего 9 человек погибли и несколько десятков получили ранения.

Armaments

Offensive armament

Weapon 14 x 20 mm Hispano Mk.II cannon

Ammunition500 rounds

Fire rate600 shots/min

Main article: Hispano Mk.II (20 mm)

The P-51 is armed with:

4 x 20 mm Hispano Mk.II cannons, wing-mounted (125 rpg = 500 total)

Quadruple Hispanos are devastating: pressing the trigger will significantly slow down the P-51. Now how is that for firepower? Although this is caused by the too light air-frame which further causes vibrations and heavy shaking due to the wing-mounted position of all arms. Hence the accuracy is appalling after the first shots leave the barrels. Trigger control is important, even more so as the Hispanos tend to overheat during long bursts. Full automatics firing will result in depleting your rounds in approximately 12.5 seconds (if the guns do not overheat and jam), conversely the reload time is quite long at 40 seconds. This gives an incentive to play more of a boom and zoom playstyle.

Armaments

Offensive armament

Weapon 16 x 12.7 mm M2 Browning machine gun

Ammunition2 080 rounds

Fire rate768 shots/min

Main article: M2 Browning (12.7 mm)

The P-51D-5 is armed with:

6 x 12.7 mm M2 Browning machine guns, wing-mounted (2 x 270 rpg outer + 500 rpg inner = 2,080 total)

Suspended armament

Number of setups8

List of setups

Setup 16 x HVAR rockets

Setup 26 x M8 rocket

Setup 32 x 100 lb AN-M30A1 bomb

Setup 42 x 250 lb AN-M57 bomb

Setup 52 x 500 lb AN-M64A1 bomb

Setup 62 x 1000 lb AN-M65A1 bomb

Setup 72 x 100 lb AN-M30A1 bomb

6 x HVAR rockets

Setup 82 x 500 lb AN-M64A1 bomb

6 x HVAR rockets

Main articles: AN-M30A1 (100 lb), AN-M57 (250 lb), AN-M64A1 (500 lb), AN-M65A1 (1,000 lb)

Main articles: HVAR, M8

The P-51D-5 can be outfitted with the following ordnance:

  • Without load
  • 6 x HVAR rockets
  • 6 x M8 rockets
  • 2 x 100 lb AN-M30A1 bombs (200 lb total)
  • 2 x 250 lb AN-M57 bombs (500 lb total)
  • 2 x 500 lb AN-M64A1 bombs (1,000 lb total)
  • 2 x 1,000 lb AN-M65A1 bombs (2,000 lb total)
  • 6 x HVAR rockets + 2 x 100 lb AN-M30A1 bombs (200 lb total)
  • 6 x HVAR rockets + 2 x 500 lb AN-M64A1 bombs (1,000 lb total)

Usage in battles

Offense
Probably the best assets the P-51D has are its speed, weaponry, and energy retention. In game and in real life the P-51D achieves ideal performance above 7 km; however, even at low altitudes, the P-51 is still incredibly fast. If one climbs at the ideal speed of 250 km/h IAS side climbing is not necessary- a high enough altitude will be achieved by the time the first contact is initiated that the P-51D-30 can simply evade incoming fire and speed away, untouchable.

When an enemy is spotted moving away from the P51-D, enter a mild dive and go for a strafing run. After that, it is important to continue heading in the same direction so the speed is maintained. Doing this, even the most agile fighters won’t be able to turn quickly enough to fire on you. If you miss on your strafe run or have an enemy behind you, you should get at least 2+km from the enemy and then start to turn towards him, depending on his speed. If your speed is under 500 km/h, a bigger distance should be achieved before attempting a turn. This ensures that your turn will be completed before the enemy gets within 1 km distance before you can line up your shot. Head-ons are actually very effective against fragile/lightly gunned vehicles such as the A6M and Spitfire. The high rate of fire and velocity of the 50 cals make long-range sniping very viable.

When engaging enemy bombers, aim for engines and wings. A good burst will rip off wings with ease and/or start several fires.

Defense
Shallow dives and altitude are your friends- at 5.0 there is no vehicle short of an Fw 190 D-13 that can catch a P-51D-30 above 5 km. Furthermore, the P-51D-30 is near untouchable in a dive- careful, however, as planes such as the G.55S can and will catch a P-51 in a steep dive. In such a case, initiate a shallow dive which will make use of your superior energy retention and top speed.

Defensive dives are a strong suit of the P-51D as the flaps and airframe are very durable- spiral dives can easily rip the wings of more fragile Bf 109s and Spitfires.

It is possible in arcade to perform Pugachev’s Cobra (due to the agility at high speeds) in some situations but should not be attempted unless you are at high speed and know what you are doing as it does require a large amount of skill to pull off successfully.

When flying against others, notable enemies are the Griffon/LF Spitfires, Fw 190 Ds, and Ta 152 H-1s. Each have to be handled accordingly when met: Griffon/LF Spitfires can be outrun, Fw 190 Ds can be out-turned, and Ta 152 Hs can be out-dived.

Due to the speed of the P-51D you may be able to outrun slower vehicles in a straight line (especially above 5 km) such as the Bf 109, Fw 190, and some heavier fighters and most ground attack aircraft. Coupled with light rolling and WEP you should be able to run from most dogfights.

Manual Engine Control

MEC elements
Mixer Pitch Radiator Supercharger Turbocharger
Oil Water Type
Not controllable ControllableNot auto controlled ControllableAuto control available ControllableAuto control available Separate Not controllable2 gears Not controllable

Pros and cons

Pros:

  • Outstanding Boom & Zoom capability
  • Great performance at altitude
  • Excellent .50 calibre machine guns
  • Very fast at all altitudes
  • Very agile at high speeds
  • Good turn radius at high speeds
  • Good cockpit visibility
  • Quite decent climb rate
  • Plenty of ammo
  • Useful close-support capability (ground attack)

Cons:

  • Can’t sustain much damage
  • Catches fire easily
  • Sluggish at low speeds
  • High stall speed (166 km/h)
  • Minimum fuel load is rather big
  • High repair cost in RB and SB

History

In April of 1940, the British Purchasing Commission visited the United States in the hope of securing a new fighter to supplement their Spitfire and Hurricane. They approached the North American Aircraft Company with the proposal to build P-40s under license from Curtiss. Instead, North American proposed the idea of building a brand new superior fighter. The BPC accepted the proposal and the first prototype was set to be completed within 120 days. The design team was led by Lee Atwood, Raymond Rice, and Edgar Schmued (a German-born Austrian who was previously employed by Fokker). They quickly set to work on the new prototype designated NA-73X. The original prototype was assembled in 117 days and first flew on October 26, 1940. A majority of the early Mustangs produced were primarily used for testing by the USAAC. Shortly thereafter 320 NA-73s were ordered by the BPC. The first production model destined for the RAF made its maiden flight on May 1, 1941. The Lend-Lease contract was approved later that year on September 25th. These aircraft were designated Mustang I.

The Allison power-plant used on the early Mustangs was not designed for high altitude performance. In August of 1942, Major Thomas Hitchcock approached senior officers in the U.S. Army for a solution. He proposed the Mustang could be easily developed into a high altitude long-range fighter through the conversion to the Rolls-Royce Merlin engine. America’s World War I ace Eddie Rickenbacker also endorsed the idea. Five Mustang Is were delivered to Rolls-Royce for the conversion and Merlin 65 engines were fitted to the airframe. Rolls-Royce would allow the Packard company to build the Merlin engines under license and this would be the answer to the USAAF’s long-range fighter problem.

The P-51D was powered by a Packard Merlin V-1650-7 engine. The aircraft was fitted with six 12.7 mm Machine guns, a reflex gunsight, and a bubble canopy. A total of 7.956 D variant Mustangs were built.

The P-51D saw front-line service with the Eight Air-force immediately following D-Day. It quickly excelled as a high-altitude escort fighter.

In-game description

The North-American P-51 Mustang was an American fighter designed in the early 1940s and is considered the best US fighter of WWII. It was widely exported to countries in Europe, Asia, Africa and South America. The P-51 participated in the Korean War and other post-WWII conflicts.

The most famous Mustang version was the P-51D with teardrop (or bubble) canopy. The main problem for the pilots of the earlier variants was a huge blind spot at the rear of the aircraft due to the canopy design. An earlier attempt to address the issue was a British-designed Malcolm hood, installed on many P-51Bs. It improved rearward visibility, but the search for a better solution continued. In January 1943, USAAF’s Colonel Mark Bradley, while stationed in Britain, was introduced to the then-new “bubble” canopy, designed for use on Spitfires and Typhoons. The canopy had no framework and offered near 360-degree vision. To install the new canopy, the rear fuselage section of the Mustang had to lose some height. However, this change required minimal redesign to the airframe. The inaugural flight of the new P-51D took place at Inglewood, California on 17th November 1943.

Литература

  • Ильин В. и др. Истребитель Норт Америкэн «Мустанг». — М.: Техниформ, июль 1996. — 32 с. — (Крылья – дайджест лучших публикаций об авиации. Вып. 5). — 2000 экз.
  • Котельников В. Р. Истребитель «Мустанг». «Воздушный кадиллак». — М.: ВЭРО Пресс, Яуза, Эксмо, 2010. — 128 с. — (Война и мы. Авиаколлекция). — ISBN 978-5-699-41773-5.
  • Котельников В.Р. Авиационный ленд-лиз. — М.: Фонд «Русские Витязи», 2015. — 368 с. — 1000 экз. — ISBN 985-5-9906036-3-9.
  • Харук А.И. Истребители Второй Мировой. Самая полная энциклопедия. — М.: Яуза, ЭКСМО, 2012. — 368 с. — 1500 экз. — ISBN 978-5-699-58917-3.
  • P-51 Mustang. — Т. 1. — (Война в воздухе № 39).
  • P-51 Mustang. — Т. 2. — (Война в воздухе № 40).
  • P-51 Mustang. Техническое описание и боевое применение. — (Война в воздухе № 89).
  • Р-51 «Мустанг». — (Война в воздухе № 124).

Модули

  • Таблица
  • Дерево

Двигатель

Уровень Двигатель Мощность двигателя, л.с. / Тяга Тип Масса, кг Стоимость,
V V-1710-39 1100 водяного охлаждения 590 28100
VI V-1710-81 1200 водяного охлаждения 600 55400
VI V-1650-1 1300 водяного охлаждения 720 57000
VII NAME_MODULE_V-1650-3_SPEC_TOP_P-51A_1 1490 водяного охлаждения 730 60300

Конструкция

Уровень Конструкция Живучесть Масса, кг Стоимость,
VI NAME_MODULE_P-51A_HULL_SPEC_TOP_P-51A_1 280 2960 65000
VI P-51A 280 2960 65000

Крыльевое вооружение

Уровень Пулемёт Калибр Начальная скорость снаряда, м/с Урон Скорострельность, выстр/мин Масса, кг Стоимость,
VII 12,7-мм MG-53-2 (К) 12.7 1160 52 800 60 24500
VII WEAPON_NAME_G12MM-MG-53-2-K_SPEC_TOP_P-51A_1 12.7 1160 52 800 60 24500

Двигатель

V

ДвигательV-1710-39

Характеристики:
Мощность двигателя, л.с. 1100
Тип водяного охлаждения
Масса, кг 590

Применяемость:Curtiss P-40 Warhawk, North American P-51A Mustang

V

V-1710-39

VI4900

ДвигательV-1710-81

Характеристики:
Мощность двигателя, л.с. 1200
Тип водяного охлаждения
Масса, кг 600
Стоимость:
Стоимость исследования 4900
Стоимость покупки 55400

Применяемость:North American P-51A Mustang

VI4900

V-1710-81

VI6500

ДвигательV-1650-1

Характеристики:
Мощность двигателя, л.с. 1300
Тип водяного охлаждения
Масса, кг 720
Стоимость:
Стоимость исследования 6500
Стоимость покупки 57000

Применяемость:North American P-51A Mustang, North American P-51D Mustang

VI6500

V-1650-1

VII

ДвигательNAME_MODULE_V-1650-3_SPEC_TOP_P-51A_1

Характеристики:
Мощность двигателя, л.с. 1490
Тип водяного охлаждения
Масса, кг 730

Применяемость:North American P-51A Mustang

VII

NAME_MODULE_V-1650-3_SPEC_TOP_P-51A_1

VII11500

ДвигательV-1650-3

Характеристики:
Мощность двигателя, л.с. 1490
Тип водяного охлаждения
Масса, кг 730
Стоимость:
Стоимость исследования 11500
Стоимость покупки 60300

Применяемость:North American P-51A Mustang, North American P-51D Mustang

VII11500

V-1650-3


VIIP-51D →

Конструкция

V

КонструкцияP-51

Характеристики:
Живучесть 260
Масса, кг 2940

Применяемость:North American P-51A Mustang

V

P-51

VI

КонструкцияNAME_MODULE_P-51A_HULL_SPEC_TOP_P-51A_1

Характеристики:
Живучесть 280
Масса, кг 2960

Применяемость:North American P-51A Mustang

VI

NAME_MODULE_P-51A_HULL_SPEC_TOP_P-51A_1

VI7200

КонструкцияP-51A

Характеристики:
Живучесть 280
Масса, кг 2960
Стоимость:
Стоимость исследования 7200
Стоимость покупки 65000

Применяемость:North American P-51A Mustang

VI7200

P-51A

Крыльевое вооружение

VI

Пулемёт12,7-мм AN/M2 (К)

Характеристики:
Калибр 12.7
Начальная скорость снаряда, м/с 1120
Урон 45
Скорострельность, выстр/мин 750
Масса, кг 60

Применяемость:North American P-51A Mustang, Chance-Vought F4U-1 Corsair, Republic P-47B Thunderbolt, North American P-51D Mustang, Chance-Vought F4U-4 Corsair, Republic P-47N Thunderbolt

VI

4×12,7-мм AN/M2 (К)

VII15800

Пулемёт12,7-мм MG-53-2 (К)

Характеристики:
Калибр 12.7
Начальная скорость снаряда, м/с 1160
Урон 52
Скорострельность, выстр/мин 800
Масса, кг 60
Стоимость:
Стоимость исследования 15800
Стоимость покупки 24500

Применяемость:North American P-51A Mustang, North American P-51D Mustang, Chance-Vought F4U-4 Corsair, Republic P-47N Thunderbolt, North American P-51H Mustang

VII15800

4×12,7-мм MG-53-2 (К)

VII

ПулемётWEAPON_NAME_G12MM-MG-53-2-K_SPEC_TOP_P-51A_1

Характеристики:
Калибр 12.7
Начальная скорость снаряда, м/с 1160
Урон 52
Скорострельность, выстр/мин 800
Масса, кг 60
Стоимость:
Стоимость покупки 24500

Применяемость:North American P-51A Mustang

VII

4xWEAPON_NAME_G12MM-MG-53-2-K_SPEC_TOP_P-51A_1

Вооружение отсутствует

Вооружение отсутствует

Вооружение отсутствует

Премиумный самолет
Подарочный самолет

Тактико-технические характеристики

Приведены характеристики модификации P-51D.
Источник данных: Ильин, 1996, стр. 24; Loftin, 1985; Котельников, 2010, стр. 55-61.

Технические характеристики
  • Экипаж: 1 (пилот)
  • Длина: 9,83 м
  • Размах крыла: 11,27 м
  • Высота: 4,16 м
  • Площадь крыла: 21,83 м²
  • Коэффициент удлинения крыла: 5,86
  • Масса пустого: 3466 кг
  • Нормальная взлётная масса: 4585 кг
  • Максимальная взлётная масса: 5493 кг
  • Объём топливных баков: 1000 л
  • Силовая установка: 1 × 12-цилиндровый V-образный жидкостного охлаждения Packard V-1650-7
  • Мощность двигателей: 1 × 1450 л. с. (1 × 1066 кВт (взлётная))
  • Воздушный винт: четырёхлопастной «Hamilton Std.»
  • Диаметр винта: 3,4 м
  • Коэффициент лобового сопротивления при нулевой подъёмной силе: 0,0163
  • Эквивалентная площадь сопротивления: 0,35 м²
Лётные характеристики
  • Максимальная скорость:  
    • на уровне моря 600 км/ч
    • на высоте: 704 км/ч
  • Крейсерская скорость: 580 км/ч
  • Скорость сваливания: 160 км/ч
  • Практическая дальность: 1520 км (на 550 м)
  • Перегоночная дальность: 3700 км (с ПТБ)
  • Практический потолок: 12 741 м
  • Скороподъёмность: 17,7 м/с
  • Нагрузка на крыло: 212 кг/м²
  • Тяговооружённость: 238 Вт/кг
  • Длина разбега: 396 м 
  • Аэродинамическое качество: 14,6
Вооружение
  • Стрелково-пушечное: 6 × 12,7 мм пулемётов M2 в крыле, ближние к фюзеляжу по 400 патр., остальные по 270 патр.
  • Неуправляемые ракеты:  

    • 6 × ракет M8 в трубчатых направляющих M10 или M14 или M15
    • 10 × 127 мм ракет HVAR (вместе с ПТБ – 6 ракет)
  • Бомбы: 2 × до 454 кг под крылом
  • Подвесные топливные баки: 2 × 284 л или 409 л под крылом

General info

Flight performance

Max speed

at 5 200 m631 km/h

Turn time20 s

Max altitude8 839 m

EngineAllison V-1710-39

TypeInline

Cooling systemWater

Take-off weight5 t

“The Need for Speed” is a worthy credo for all Mustangs. This initial iteration boasts a significant speed advantage over many Rank III aircraft, but sacrifices are obvious. On the upside, the good maximum velocity greatly benefits the energy retention coming out of dives and for staying out of trouble.

Manoeuvrability is nothing to write home about (except roll-rate), especially without speed to burn. The control surfaces lock up at high speeds which makes the Mustang a comparatively agile fighter when initiating combat, but this is quickly lost. Fortunately the combat flaps have a very high speed tolerance and greatly benefit it in dogfights. Overall the P-51 likes to bleed speed in manoeuvres and the lost energy cannot be easily regained. For another downside is the sluggish acceleration which further causes a low rate of climb. Managing both disadvantage is the Ace’s true skill for this elite Boom and Run fighter. However this is for an altitude range up to 4,000 m (13,000 ft). High altitude performance suffers which in combat, due the slow climb rate, is rarely reached anyway.

Thus all engagements, may they be Boom & Zoom or Boom & Run style, should be performed below said altitudes.

Characteristics Max Speed(km/h at 5,200 m) Max altitude(metres) Turn time(seconds) Rate of climb(metres/second) Take-off run(metres)
AB RB AB RB AB RB
Stock 592 578 8839 21.2 22.0 9.2 9.2 491
Upgraded 673 631 18.9 20.0 18.6 13.1

Details

Features
Combat flaps Take-off flaps Landing flaps Air brakes Arrestor gear
X X
Limits
Wings (km/h) Gear (km/h) Flaps (km/h) Max Static G
Combat Take-off Landing +
855 287 650 450 280 ~12 ~6
Optimal velocities (km/h)
Ailerons Rudder Elevators Radiator
< 500 < 230 < 550 > 340
Compressor Optimal altitude 100% Engine power WEP Engine power
Setting 1 3,597 m 1,150 hp 1,598 hp

Survivability and armour

Crew1 person

Speed of destruction

Structural855 km/h

Gear287 km/h

  • 19.05 mm Steel – Upper engine cowl armour plate
  • 6.35 mm Steel – Fore cockpit armour plate
  • 15.87 mm Steel – Armour plate behind pilot’s seat
  • 38 mm Bulletproof glass – Armoured windscreen
  • Self-sealing fuel tanks (1 in each wing)

While the Mustang looks quite defensive on first glance, it is a deceptive one. The fuel tanks are wing-mounted and prone to fires (the D-series has got an inline one). The very small engine cowl plate could just as well be absent. Both issues combined leave many pilots a gliding and/or burning example of why to avoid bomber’s defensive fire. The P-51’s prime form of defense is speed. As a Boom & Run fighter, avoiding air-drag inducing bullet holes by not getting hit is a far preferable option anyway. Whilst setting up another attack (a.k.a. retreating from combat) the very generous backseat armour will absorb any stray shots. In general the pilot’s survivability is great.

Modifications and economy

Repair costBasic → Reference

AB1 520 → 1 951

RB4 500 → 5 778

SB4 180 → 5 367

Total cost of modifications13 860

33 000

Talisman cost860

Crew training16 000

Experts55 000

Aces320

Research Aces250 000

Reward for battleAB / RB / SB

90 / 290 / 350 %

130 / 130 / 130 %

Modifications

Flight performance Survivability Weaponry

Fuselage repair

Research:
920

Cost:
2 200

110

Radiator

Research:
920

Cost:
2 200

110

Compressor

Research:
1 000

Cost:
2 400

120

Wings repair

Research:
1 200

Cost:
2 800

140

Engine

Research:
1 200

Cost:
2 800

140

Engine injection

Research:
1 500

Cost:
3 600

180

Airframe

Research:
1 000

Cost:
2 400

120

Cover

Research:
1 500

Cost:
3 600

180

hispano_belt_pack

Research:
920

Cost:
2 200

110

hispano_mk2_new_gun

Research:
1 000

Cost:
2 400

120

Mk.II year 1942

Research:
1 200

Cost:
2 800

140

Mk.II year 1943

Research:
1 500

Cost:
3 600

180

The P-51 Mustang can seem a very underwhelming aircraft at first. The primary module to focus on for early success is the 20 mm ammo belts. Ground targets belts will give more consistent results as an attacker and the Air targets belts can be devastating against flying opponents. After improving the firepower on the aircraft, begin focusing on performance upgrades.

«Мустанг» в СССР

В начале 1941 года уже появились серийные NA-83 («Мустанг» I), и вскоре приступили к отгрузке их в Великобританию. После проводившихся летом 1942 года испытаний одной из этих машин в Англии командование королевских ВВС сделало вывод о том, что «Мустанг» не пригоден для боевых действий в Европе, так как из-за особенностей двигателя V-1710-39 его характеристики быстро падали выше 4000 м.

Стали искать, куда же деть машины, уже строившиеся в массовом количестве. Часть использовали в качестве скоростных низковысотных фоторазведчиков, а затем как штурмовики. А партию из десяти самолетов англичане передали Советскому Союзу.

Первые два «Мустанга» отправились на погрузку 16 декабря 1941 года, последние машины этой партии прибыли в СССР 14 мая 1942 года. Один из первых самолетов в июне-июле 1942 года прошел программу испытаний в НИИ ВВС. Летал В.Е.Голофастов. На кратковременных форсированных режимах скорость была достаточно велика, хотя пилоту не удалось перейти за 600-километровый рубеж, как его американским и английским коллегам, но на номинальных оборотах «Мустанг» уступал Як-7Б на 10-50 км/ч. По скороподъемности американский истребитель был куда хуже и советских, и немецких машин. По времени виража на малых высотах и особенно по радиусу разворота он тоже проигрывал. В плюс «Мустангу» можно было поставить мощное вооружение—восемь пулеметов, из них четыре крупнокалиберных.

Большую часть полученных самолетов этого типа направили в 6-ю запасную бригаду полковника Шумова. где они служили для учебных целей. Например, летом 1942 года в процессе подготовки личного состава 1-й перегоночной дивизии, который надо было познакомить с особенностями американской авиатехники, использовали пять «Мустангов». Три истребителя эксплуатировались в бригаде довольно долго. Они базировались на аэродроме в Иваново.

Три «Мустанга» в августе 1942 года направили для войсковых испытаний в 3-ю воздушную армию, на Калининский фронт. Из Иваново их отправили 22 августа. Две машины попали в 5-й гвардейский истребительный полк, вооруженный ЛаГГ-3. Летал на американских самолетах в основном командир полка дважды Герой Советского Союза В.А.Зайцев, но попробовали эти машины также летчики Попков (впоследствии тоже дважды Герой) и Онуфриенко. По воспоминаниям Попкова, впечатление от американских истребителей было резко отрицательным. Хотя машина и отличалась высокой скоростью, но была «тяжела, как утюг». Маневренность ее оставляла желать много лучшего. Не понравился и затянутый взлет. Ни одного боевого вылета на «Мустангах» не сделали. Вскоре на обоих истребителях повредили винты и, за неимением запасных, самолеты сдали назад.

Один «Мустанг» достался учебному полку Военно-воздушной академии им. Жуковского. Он эксплуатировался еще в 1946 году, а потом служил как экспонат. Еще одна машина находилась в экспозиции Бюро новой техники ЦАГИ.

Немцы пишут о том, что в конце апреля 1943 года якобы сбили над Карелией пару Р-51, но это лишь ошибка в распознавании типов, которых в военное время было немало.

Комментировать
0